Nie jest tajemnicą, że cała nasza rodzinka uwielbia gry planszowe. Uwielbiamy w nie grać, kilka również sami utworzyliśmy a moderatorem naszych gier były oczywiście dzieci i… to wymyślanie było też super zabawą.

Jakie są korzyści z gier planszowych dla dzieci? 

Niektóre są oczywiste. 

Dzieci uwielbiają w nie grać, a gry planszowe są okazją dla rodzin do spędzania wspólnie czasu. Pomagają ćwiczyć koncentrację i umiejętności językowe (np. kalambury).

Dodatkowo naukowcy badań społecznych i psychologicznych udowadniają, że gry uczą dzieci współpracy z innymi ludźmi – pracy w grupach zarówno kooperacyjne jak i rywalizacyjnie. 

Poza tym gry mogą rozwijać świadomość takich pojęć jak: 

  1. Świadomości istnienia obiektywnych zasad
  2. Oraz przestrzegania tych zasad
  3. Relacji przyczynowo – skutkowej w problemach moralnych

Gdy dzieci grają ze starszymi mogą się nauczyć jeszcze czegoś innego a mianowicie jak wygrać oraz jak przegrać kulturą i dobrymi manierami.

Dodatkowo też korzyści intelektualne.

a to tylko część naszego zbioru…🤪👌 – piszcie które gry też macie w swoich „magazynach”🧐

Wiele gier planszowych zaczynając od klasycznych jak szachy, warcaby, poprzez wiele innych, zachęcają graczy do: 

  1. wykrywania wzorów gry i taktyk
  2. planowaniu kolejnych ruchów
  3. przewidywania następstw oraz alternatywnych ruchów
  4. Nauki przez doświadczenia własne i współgraczy

Pojawia się pytanie czy umiejętności nabywane w ten sposób są przydatne prawdziwym świecie? 

Badania naukowe na temat korzyści z gier planszowych dla dzieci

Niektóre gry planszowe utrwalają logiczne myślenie i mogą być wykorzystywane do ćwiczenia dedukcji. (Neller i wsp. 2006).

Nie wiem czy znacie ale Istnieje taka gra planszowa o nazwie Mastermind, która została wykorzystana do badania progresji zdolności studentów w zakresie komputerowego programowania. (Lorenzen i Chang, 2006).

Jednakże nie możemy założyć że granie w gry planszowe sprawi że dzieci będą najlepszymi uczniami.

Badania naukowe sugerują że dobrzy szachiści mają lepiej rozwinięte rozpoznawanie i zapamiętywanie konkretnych konfiguracji ruchów szachowych. Ale eksperci szachowi nie muszą być koniecznie lepsi w rozpoznawaniu wzorów innych kontekstach (Gobet i Composteli, 2006)

Badania naukowe nad wpływem gier planszowych są nadal prowadzone i wymagają dalszych obserwacji jednakże jest kilka ciekawych obserwacji.

SZACHY

W jednym z badań dzieci z problemami w nauce zastosowano propozycje albo dzieci mogły wybrać 5 h matematyki w każdym tygodniu nauki albo 4 h matematyki i 1 h nauki gry w szachy. Dzieci były badane na początku roku szkolnego i ponownie na końcu. 

Uczniowie którzy uczestniczyli w lekcjach Szachów wykazali większy rozwój podstawach matematyki jak liczenie: dodawanie czy odejmowanie. (Scholtz i wsp. 2008)

MASTERMIND

Badania naukowe przeżyciu gry Mastermind okazały się ciekawe. Gdy studenci grali systematycznie w te gry doświadczyli poprawy myślenia krytycznego i popełniali mniej błędów w rozumowaniu (Wood i Steward 1987). Jednak badania nad młodszymi dziećmi nie wykazało podobnych rezultatów (Bright 1983).

Z badań tych wynika, że umiejętności zdobywane podczas gier mogą przekładać się na umiejętności akademickie.

Biorąc pod uwagę że skuteczny gracz musi nauczyć się kontrolować impulsy, przestrzegać zasad, reagować w odpowiedni sposób, zrozumiałem jest że doświadczenie w grach musi przełożyć się na naukę która również wymaga samokontroli.

Wiele dzieci musisz zrozumieć że poprzez ćwiczenia mogą poprawić swoją jakość gry. Gdy ludzie myślą o umiejętności rozwiązywania problemu jako o talencie wówczas podejmują mniej prób i nie uczą się na własnych błędach. Poprzez przyjęcie innego punktu widzenia – to znaczy że rozwiązywanie problemu to coś czego się uczymy. Dzieci mogą lepiej rozwijać ich umiejętności analityczne. Być może dzieci potrzebują być bardziej świadome ich własnych sposobów postępowania, taktyk, oraz przyczyn porażki.

Wielu graczy może porzucić grę próbując samodzielnie dociec tych przyczyn.

Generalnie powinniśmy pozwolić dzieciom się bawić grami planszowymi. Jednakże przynajmniej raz na jakiś czas dorośli mogą dodać tu coś do myślenia.

Badanie naukowe wyraźnie sugerują że dzieci Łatwiej się uczą gdy wierzą że inteligencja jest plastyczna.

Badania wykazują też że dzieci uczą się więcej gdy podejmują próbę wytłumaczenia sposobu ich rozumowania.

Możemy zatem uczynić gry planszowe bardziej wartościowym narzędziem do nauki gdy będziemy traktować rozwiązywanie problemów jak prace nad kondycją. Codzienne ćwiczenia będą ją tylko umacniały.

Dzieci mogą zrobić większy postęp jeśli będziemy je wspierać tłumaczeniu różnych taktyk zarówno własnych jak i innych zawodników.

Gdy dzieci są coraz starsze możemy nadal używać gier planszowych jako części programu naukowego liczącego myślenia krytycznego. Dlaczego? 

Jeśli gry planszowe są wykorzystywane łącznie z lekcjami dotyczącymi Testowania hipotez, podstaw logiki i innych temu podobnych tematów, wówczas gry mogą zaoferować dzieciom ważne sposoby ćwiczenia tych umiejętności.

W jakie gry planszowe grać?

W tym temacie prawdopodobnie mało znaczy sama nazwa Najważniejsze aby gra nie obejmowała dużej komponenty łutu szczęścia. Chodzi o to aby było w niej jak najwięcej strategii. Wówczas Wówczas warto poświęcić ten czas.

Takie gry jak Mastermind, szachy, warcaby są bardzo znane wręcz kultowe i godne polecenia. Innymi grami tego typu są gry ekonomiczne np. Monopol, Który był kiedyś wykorzystywany przez studentów do nauki.

Scrabble natomiast rozwija umiejętności językowe. Rummikub ćwiczy liczenie, taktykę.

Super są też gry wymagające od dziecka ćwiczenia podstaw arytmetyki w której trzeba dodawać i odejmować aby ruszać pionkami. Nam udało się zdobyć grę tego typu o nazwie Tip Top Tally, którą serdecznie polecam.

W moim sklepie znajdziesz gry opracowane właśnie z myślą o tym rodzinnym czasie.
znajdziesz coś i dla początkujących i dla bardziej zaawansowanych.

Zajrzyj i sprawdź TUTAJ

Zobacz najnowsze produkty: